Joan Isaac

dijous, 30 de novembre del 2017

LETARGIA HIVERNAL

Tots els que m'escolteu o em llegiu sabeu de la gran importància que té per mi el mar. Els seus innombrables blaus, la seva remor, la seva olor, el seu sabor... tota la màgia captivadora del mar és present en moltes de les meves cançons i en els meus poemes. Des de sempre. El mar el vaig descobrir de ben petit, quan amb una moto ISO primer i amb un Seat 600 més endavant, el pare i la mare em portaven als "banys" de Castelldefels. Curiosament, no en deien platja. Hi anàvem carregats amb cadires de lona verda, taules plegables d'alumini lleuger, un para-sol i càmeres de neumàtics de camió que utilitzàvem com a flotadors. Era l'atrezzo imprescindible en aquell espai de sorra daurada i mar infinit que omplia els meus ulls d'infant. Hi solíem anar molt d'hora, de bon matí, per poder trobar lloc el més a prop possible de l'aigua. Ens hi estàvem tot el dia, dinàvem amb els peus a la sorra i el pare feia una migdiada llarguíssima, mentre la mare vigilava quan em banyava i quan, amb unes ulleres que sovint s'entelaven i un tub per respirar, em capbussava per descobrir, fascinat, la vida que s'amagava sota l'aigua. Era estiu i la vida era lluminosa. Més tard, ja adolescent, vaig descobrir la mediterraneïtat com a concepte vital. "De Algeciras a Istambul, para que pintes de azul sus largas noches de invierno...", deia el poeta en una meravellosa cançó que descriu magistralment aquest concepte de mediterraneïtat del qual us vull parlar. Luis Racionero, en el seu magnífic assaig "El mediterráneo y los bárbaros del norte", explicava que segons la latitud on vivim, la incidència i inclinació solar afecta  directament el comportament humà. Els països nòrdics solen tenir societats imbuïdes per la tristesa, amb altes taxes de suïcidis i alcoholisme. Fins i tot la literatura, i l'art en general, d'aquestes cultures nòrdiques traspuen tristor i melancolia. Bergman o Kafka en són bons exemples, en contraposició amb Vivaldi, Leopardi o Kavafis. Dic això perquè a l'hivern els pobles costaners mediterranis es transformen, es desconstrueixen, i és com si per un fenomen estrany es traslladessin a latituds desconegudes. Sense la lluminositat estiuenca semblen llocs fantasmes i inhòspits, malgrat que els carrers i les places siguin les mateixes. Cadaqués, el Port de la Selva, Sant Salvador, entre tants altres pobles, conserven sens dubte la seva bellesa, però immersos en aquesta letargia hivernal no són els mateixos. Els hi falta aquest batec solar que els  fa reconeixibles i amables. Quan passegem pels seus carrers a l'hivern ens convertim transitòriament en personatges  d'un decorat de pel·lícula, congelat i envaït per la tristesa més devastadora. No tinc res personal contra l'hivern, però si us plau, que arribi ja la primavera, per confondre'm amb la llum del meu mar d'infantesa, com quan anava als "banys" amb els pares. Són les sis de la tarda i ja és fosc. Quina tristor!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada